Jak przygotować się do matury z języka polskiego samodzielnie?

Jak przygotować się do matury z języka polskiego samodzielnie?

To, czym zajmuję się na co dzień, to przygotowywanie maturzystów do egzaminu z języka polskiego.
Dlatego trochę zabawne może wydawać się, dawanie rad dotyczących samodzielnej nauki. Uważam, że dodatkowa pomoc w nauce jest niesamowicie ważną sprawą. Mając możliwości finansowe, czasowe i potrzebę – warto z tego skorzystać. Ale umówmy się, że każdy z wyżej wymienionych czynników, w pewnym momencie stanie się zachwiany, jeżeli będziemy korzystać z korepetycji, z każdego przedmiotu. Dlatego moim zdaniem z korepetycji warto korzystać gdy:
  • masz realny problem z przedmiotem (słabe oceny, brak progresu w nauce, nadmierny stres dotyczący przedmiotu)
  • Poczucie, że poziom nauczania przedmiotu jest zaniżony
  • Twój profil szkolny nie rozszerza wybranego przedmiotu, a planujesz zdawanie go na maturze
  • Potrzebujesz wyznaczenia planu nauki i dodatkowych materiałów, których opracowanie staje się mało efektywne samodzielnie
  • Potrzebujesz indywidualnego podejścia, które rozwinie Twój potencjał (co zdarza się najczęściej).
Jednak nawet korzystając z usług korepetytora, warto pamiętać, że samodzielna praca jest nieodłącznym składnikiem Twojego sukcesu.
I właśnie o samodzielnej pracy będziesz mógł tu przeczytać.
Materiał maturalny z języka polskiego jest dużo mniej obszerny, niż podstawa programowa realizowana w liceum. Z tego względu, warto wziąć poprawkę na to, co omawiane jest ze szczególną uważnością w szkole, a co z tego materiału warto uwzględnić w powtórkach do matury.
Bo umówmy się- nie da się pamiętać wszystkiego. W końcu nie zdajesz tylko polskiego na maturze.
To jak te naukę rozplanować i podzielić?
Przede wszystkim na konkretne kategorie. Należy skorzystać z odpowiednich źródeł, gdzie podany jest zakres maturalnego materiału. Źródła te, to na pewno informator maturalny CKE, dotyczący matury ustnej i pisemnej. Oba źródła podlinkuje pod artykułem.

Podziel plan na kategorie:

  1. EPOKI LITERACKIE. W obrębie każdej epoki wyróżnij konkretne podkategorie:
    • Ramy czasowe
    • Prąd myślowy na sinusoidzie Krzyżanowskiego
    • Najważniejsze wydarzenia historyczne (np. W średniowieczu Bitwa pod Grunwaldem)
    • Wiodące motywy (np. W średniowieczu Danse Macabre, motyw śmierci, przemijania)
    • Filozofia
    • Gatunki literackie (czy któryś gatunek narodził się w tej epoce, czy któryś był najpopularniejszy, czy któryś ewoluował?)
    • Istotne utwory literackie i ich twórcy (wymień tylko te, które ponownie przerobisz lub dobrze pamiętasz. Nie wymieniaj więcej niż 5 utworów. W romantyzmie może wystąpić nawet do 10, ale pamiętaj ze taki przypadek musi być WYJĄTKIEM, nie regułą przy każdej epoce)
    • Ważne dzieła sztuki (weź pod uwagę te, które naprawdę wzbudzą Twoją ciekawość. Zapamiętaj ich tytuły i nazwiska twórców. Nie wybieraj więcej niż dwóch dzieł, chyba że są to dzieła bardzo popularne np. „Stworzenie Adama” Michała Anioła)
    • Ważne pojęcia i ich definicje (wszystkie które powinieneś znać z danej epoki np. Racjonalizm w oświeceniu lub antropocentryzm w renesansie)

2. LEKTURY Z GWIAZDKĄ. Nazwa ta może być zwodnicza- prócz lektur, rozumianych jako „książki”, w zbiorze tym znajdują się również   utwory liryczne- czyli wiersze – Skup się tylko na tych, które są wypisane na liście -wpisz je w omawianie epoki, skup się na nich     jedynie w kontekście epoki jaką omawiasz. Wówczas unikniesz chaosu w głowie. Omawiaj je według wybranych zagadnień

  • biografia autora
  • rodzaj i gatunek literacki
  • tematyka i problematyka
  • motywy literackie
  • kompozycja
  • czas i miejsce akcji
  • bohaterowie
  • plan akcji (w dużym skrócie)
  • kluczowe pojęcia (jak np. mesjanizm dla Dziadów cz.III)

3. ARKUSZE MATURALNE – CZĘŚĆ PISEMNA. Wykonując w kółko zadania testowe… daj sobie spokój. Część testowa to 20/70   punktów z całej matury. Oczywiście- nią też trzeba się zająć. Ale priorytetem będzie praca pisemna. Polecam wybranie tematu   pierwszego- gdzie podane jest konkretne zagadnienie, jakie musisz omówić. Z wierszem bywa różnie- krótko mówiąc. Jeżeli chcecie mogę   zrobić o tym osobny wpis.

To co robić z tymi arkuszami?!

  • Przeczytaj przykładowe realizacje, przygotowane przez CKE.
    Wiesz, że takie istnieją? Na dole podam Wam linki do tematów, do których utworzona została realizacja.
  • Przeczytaj temat, wypisz motywy literackie jakie przychodzą Ci do głowy
  • Przeczytaj realizacje CKE
  • Zaznacz jakie elementy pojawiły się we wstępie (ogólny opis zjawiska, opis motywu w epoce?)
  • Zaznacz w jaki sposób (jakimi sformułowaniami) wprowadzane są kolejne argumenty
  • Zaznacz jakie elementy pojawiły się w zakończeniu (powrót do tezy, wymienienie bohaterów?)

4. ARKUSZE MATURALNE – CZĘŚĆ USTNA. Po prostu jeprzerabiaj – Przeczytaj wymagania (link poniżej).

  • Przerób to, co jest wyszczególnione konkretnie (np. Treny V, VII i VIII Kochanowskiego)
  • A dalej rozplanuj robienie jednego arkusza tygodniowo ze zbioru (link poniżej), na przemian z wszystkich 3 kategorii – czytaj realizacje, zwróć uwagę na zapis o kluczowych pojęciach, które trzeba poruszyć
  • Z czasem wypracujesz system, który pozwoli Ci zauważać pewne zależności, zanim zdążysz zestresować się o co w tym wszystkim chodzi (:

5. TWIERDZA MOTYWÓW. Pisałam i mówiłam już o niej tu i tuZbuduj jąW ten sposób stworzysz solidne podłoże pod maturalną pracę pisemną oraz wypowiedź ustną. Wewnętrzne przekonanie o tym, że masz wiedzę i jesteś przygotowany potrafi zdziałać cuda. Dlatego przygotuj się dobrze. Opracowanie tych sześciu punktów, które wypisałam poniżej nie zajmie Ci wiele czasu. A oszczędzi stresu, czasu i dostarczy dodatkowych procentów w wyniku maturalnym. Warto.

  •  Przeanalizuj które utwory najczęściej wykorzystujesz w pracach
  •  Które utwory podobały Ci się najbardziej (lub były akceptowalne)
  •  Wyselekcjonuj swoje ulubione filmy i seriale
  • Wypisz ich reżyserów (naucz się tych kilku nazwisk do matury)
  • Zastanów się czy istnieją jakieś dzieła sztuki, które Cię zaciekawiły (kiedykolwiek)
  •  Wybierz 2-3 dzieła i naucz się nazwisk ich twórców oraz zwróć uwagę z jakiej są epoki
*********
Wypisałam tu filary, których warto się trzymać, aby dobrze rozplanować naukę. Pamiętaj o tej zasadzie Abrahama Lincolna:
„Gdybym miał osiem godzin na ścięcie drzewa, spędziłbym sześć na ostrzeniu siekiery”
Jest to niezwykle mądra rada. Dobre przygotowanie to podstawa, kombinowanie możemy zostawić na czas samej matury (:
Jak zwykle, zachęcam Cię do obejrzenia mojego stories tu, dotyczącego samodzielnego przygotowania do matury.

Trzymam kciuki za Twój plan. Gdy już go ułożysz możesz wysłać mi go do konsultacji na powyższy adres mailowy (zapisy.mpl@gmail.com), chętnie pomogę Ci w tej ważnej części przygotowań do egzaminu w formie mailowej konsultacji (oczywiście w pełni bezpłatnej!) (:


Zapraszam Cię na mojego Instagrama,

gdzie niemal codziennie dzielę się z obserwującymi masą maturalnej wiedzy z języka polskiego! 


A jeżeli potrzebujesz pomocy w maturalnych powtórkach,

nie wiesz jak je zaplanować i od czego zacząć, zapraszam do zapoznania się z przygotowanym przeze mnie
materiałami powtórkowymi

Dodaj komentarz