10 obrazów które musisz zobaczyć przed maturą ustną z polskiego

Obrazy, do których warto się odnieść podczas matury ustnej z języka polskiego

  1. “Wolność wiodąca lud na barykady”
    E. Delacroix (czyt. Delakrła), 1830

    Ilustracja

    Motywy: wojny, rewolucji, klas społecznych, wolności, przywództwa, kobiety, walki

  • ukazanie przekroju różnych grup społecznych – od biedoty, robotników, po zamożną klasę społeczną (mężczyzna w cylindrze)
  • ukazanie zjednoczenia społeczeństwa na rzecz wspólnej sprawy i wspólnego dobra
  • obraz dotyczy przewrotu lipcowego z 1830 roku
  • każdy walczy „czym może”
  • tytułowa „wolność” jest tu uosobiona – to półnaga kobieta z flagą Francji. Możemy utożsamiać ją z symbolem Francji – Marianną, która na głowie na charakterystyczną czapkę kojarzoną z Rewolucją Francuską
  1. „Urizen stwarzający świat”
    William Blake, 1794

Ilustracja

Motywy: Boga, stwórcy, architekta, alfy i omegi, stworzenia, Boga kreatora, starca

  • Tytułowego Urizena można utożsamić z Bogiem, stwarzającym świat
  • Urizen jest przedstawiony jako starzec o długich, rozwianych włosach
  • scena jest dynamiczna
  •  Urizen ze swoich rąk „wypuszcza” trójkąt- symbol Boga (Trójcy Świętej)
  • Poświata, która otacza Urizena przypomina Omegę, zaś połączona z trójkątem – alfę. Alfa i Omega to również symbol boskości początku i końca
  • Nie widzimy oblicza Boga, co dodatkowo potęguje nastrój tajemniczości; zachowana zostaje granica sacrum3. „Paryż widziany z okna”
    Marc Chagall, 1913

    Znalezione obrazy dla zapytania Paryż widziany z okna”

    Motywy: miasta, snu, oniryzmu, surrealizmu, społeczeństwa, dwulicowości, dualizm, pozytywnego/negatywnego wpływu miasta na bohatera, wyobraźni, społeczeństwa

  • na surrealistycznym obrazie został przedstawiony Paryż
  • pierwszy plan prezentuje nam kota z ludzką twarzą, obok siedzi postać o dwóch obliczach – jedno jest niebieskie (być może to smutek?), drugie żółte (być może to spokój/ radość?)
  • zza barwnej ramy widoczne są uliczki Paryża z kamienicami i spacerowiczami. Spacerowicze ułożeni są w pozycji horyzontalnej, co potęguje efekt dziwaczności miasta i wizualizacji wyobrażeń twórcy
  • obok wieży Eiffla, na niebie, zawieszony został mężczyzna. Można by rzec, że leci on na trójkącie, niczym na fantazyjnej paralotni
  • pod oknem widoczny jest pociąg z wagonikami. Jedzie on „do góry nogami”
  • Kompozycja tła (nieba) układa się w wielobarwne trójkąty. Geometryczność kompozycji można dostrzec również w innych częściach obrazu
  • wnioski: czy Paryż Chagalla to miasto przyjazne? Czy jego mieszkańcy są dwulicowi, udając, że „mają serce na dłoni”? A może ta „dziwaczność” to efekt swobody, tego że w Paryżu każdy może być kim chce?
  1. „Sąd ostateczny”
    Hans Memling, między 1461 a 1471

    Das Jüngste Gericht (Memling).jpg
    Motywy: Sądu ostatecznego, końca świata, sądzenia, winy, kary, nagrody, piekła, nieba, psychomachii, walki dobra ze złem, zbawienia, potępienia, diabła
  • „Sąd ostateczny” to tryptyk. Oznacza to, że obraz podzielony jest na 3 części. Na lewej części namalowane zostało niebo, na prawej – piekło. Po środku Archanioł Michał dokonuje podziału ludzi – na zbawionych i grzesznych; czyni to za pomocą wagi i pastorału.
  • mimika ludzi zbawionych i potępionych jest bardzo sugestywna
  • Aniołowie mają kolorowe suknie i spokojne twarze, diabli są ciemni, mają agresywny i przerażający wyraz twarzy
  • warto zwrócić uwagę na szatana ze skrzydłami motyla. Czy ma to symbolizować zło kryjące się pod postacią piękna? Czy są to raczej skrzydła ćmy, czyli nocnego motyla?
  • należy omówić symbolikę ognia piekielnego i cierpień potępionych
  • na schodach do Królestwa Niebieskiego stoi św. Piotr, wręczając ludziom szaty (wcześniej to on otrzymał od Jezusa klucze do Królestwa Niebieskiego).
  • nagość ludzi może oznaczać powrót do utraconego raju. Tak zostali stworzeni, tak też będą sądzeni – nadzy, bez możliwości ukrycia siebie i swych przewinień
  1. „Kobiety zbierające kłosy”
    Jean-Francois Millet, 1857

Motywy: pracy, pracy fizycznej, zmęczenia, kobiety, wsi, prostego życia, natury, codzienności, upływającego czasu, żniw

  • obraz przedstawia 3 pracujące kobiety, są pochylone, skupione na pracy
  •  kobiety ubrane są w robocze suknie i fartuchy z długim rękawem, co zapewne ma stanowić zabezpieczenie przed słońcem. Na głowach mają czapki i chusty.
  • mają śniadą cerę i spuchnięte, duże dłonie, co świadczyć może o ich zmęczeniu i sumiennej, ciężkiej pracy
  • w tle widoczne są inne pracujące osoby, których pracy dogląda mężczyzna siedzący na koniu
  • prawdopodobnie jest to czas żniw, pod koniec lata, a na początku jesieni
  1. „Wędrowiec nad morzem mgły”
    Caspar David Friedrich, 1818

Ilustracja

Motywy: Podróży, homo viatora, natury, wolności, refleksji, myśliciela, filozofa, wędrówki, pielgrzyma, romantyka

  • wędrowiec na obrazie został przedstawiony tyłem. Widoczny jest jego elegancki ubiór (jakby nieadekwatny do przechadzki w wysokie góry), laska i bujna, jasna czupryna.
  • wędrowiec jedną nogę swobodnie opiera na wzniesieniu. Patrzy przed siebie w nieskończoną głębie chmur i mgieł
  • obraz dobitnie przedstawia monumentalizm i potęgę przyrody. Czarne skały kontrastują z bielą mgieł, za to harmonijnie współgrają z granatowymi barwami, wyłaniającymi się spośród mgły
  • wędrowca często utożsamia się z romantykiem, który na łonie natury odnajduje możliwość wewnętrznego dialogu i odzwierciedlenie swej burzliwej duszy
  1. „Pejzaż z upadkiem Ikara”
    Pieter Bruegel, 1557

Ilustracja

Motywy: codzienności, natury, pracy, sielanki, spokoju, Ikara, tragedii, śmierci, ignorancji na ludzkie cierpienie

  • na pierwszym planie została przedstawiona pracująca postać. Orzący pole nie ukazuje swojej twarzy
  • dookoła rozpściera się sielankowy, piękny krajobraz
  • na drugim planie stoi pasterz wpatrujący się w niebo, być może widzi tam lecącego Dedala?
  •  Ikar nie jest widoczny na obrazie bezpośrednio. Widoczne są jedynie jego nogi i skrzydła, zanurzone w morzu – po prawej części obrazu, niedaleko statku.
  • obraz może być symbolem codziennych, małych końców świata. Ukazaniem, że śmierć dzieje się w sielankowy, zwykły dzień. Może też ukazywać, że ludzie nie zwracają uwagi na cudzą tragedię.
  1. „Stańczyk”
    Jan Matejko, 1862

Ilustracja

Motywy: polityki, zatroskania, zmartwień, smutku, ignorancji, narodu, patriotyzmu

  • obraz ukazuje nadwornego błazna, który odpoczywa w jednej z bocznych komnat zamku
  • tytułowy Stańczyk załamany jest sytuacją utraty Smoleńska przez Polskę
  •  jako jedyny troszczy się o losy swojej ojczyzny, podczas gdy w Sali obok trwa huczna zabawa
  • Za oknem widoczna jest kometa, która symbolizować może zniszczenie Polski
  • obraz jest wyrazem absurdu politycznego – jedynie nadworny błazen wyczuwa polityczne zagrożenia, płynące z decyzji oddania Smoleńska
  • twarz Stańczyka to autoportret autora – samego Jana Matejki
  1. „Trwałość pamięci”
    Salvador Dali, 1931

Znalezione obrazy dla zapytania trwałość pamięci

Motywy: surrealizm, sen, oniryzm, czas, temporalny (upływającego czasu), pamięci, zapomnienia, fantazji, wyobraźni, pustkowia

  • obraz powst… wiecie co? Może ja zrobię o taki podpis. On mówi wszystko. O obrazie i o twórcy:

Pewnego wieczoru Dalí, mimo wcześniejszych planów pójścia z przyjaciółmi do kina, postanowił z powodu zmęczenia i lekkiego bólu głowy pozostać w domu. Kiedy Gala wyszła, on nadal siedział przy stole rozmyślając o filozoficznych problemach “supermiękkości” wywołanych pod wpływem sera (stąd ów paranoiczno-krytyczny camembert), w związku z bardzo ostrym camembertem, jaki jedli na zakończenie kolacji. Następnie udał się do swojej pracowni, aby zgodnie ze swoim zwyczajem jeszcze raz spojrzeć na obraz. Był to pejzaż z okolic Port Lligat.
Wiedziałem, że klimat, jaki udało mi się w nim stworzyć, powinien stanowić tło jakiejś idei, jakiejś zaskakującej wizji, ale nie miałem najmniejszego pojęcia, co by to mogło być. Chciałem już zgasić światło, kiedy nagle “ujrzałem” rozwiązanie. Zobaczyłem dwa miękkie zegarki, z których jeden zwisał żałośnie z suchej gałęzi oliwnego drzewka

źródło: wikipedia

Chyba tyle nam wystarczy.

  1. „Śniadanie wioślarzy”
    August Renoir (czyt. Renułar), 1881

Ilustracja

Motywy: relacje międzyludzkie, społeczeństwo, śniadanie, sielanka, odpoczynek, miłość, zauroczenie, refleksja, biesiada

  • na obrazie zostało ukazanych wiele postaci, między którymi możemy dostrzec wiele relacji
  • każda osoba wnosi swoją własną historię, zdaje się snuć niepowtarzalną opowieść
  • warto zwrócić uwagę na mimikę poszczególnych postaci, ich elegancki, wytworny ubiór i czułe spojrzenia

ZAŁĄCZNIKI: 
Analiza i interpretacja dzieła malarskiego
Analiza i intepretacja obrazu (1)



Zapraszam Cię na mojego Instagrama,

gdzie niemal codziennie dzielę się z obserwującymi masą maturalnej wiedzy z języka polskiego! 


A jeżeli potrzebujesz pomocy w maturalnych powtórkach,

nie wiesz jak je zaplanować i od czego zacząć, zapraszam do zapoznania się z przygotowanym przeze mnie
materiałami powtórkowymi

Dodaj komentarz