Niezaliczenie lub niezadowalający wynik… i co dalej?
Jak przygotować się do poprawki, kiedy do sierpnia pozostaje tak niewiele czasu?
Tak naprawdę poprawki c z e g o k o l w i e k nie należą do tematów przyjemnych. Oznacza to, że trzeba coś zrobić jeszcze raz, tylko lepiej. Skoro za pierwszym razem się nie udało, to jakim cudem ma się udać za drugim?!
W przypadku wielu poprawek warto rozważyć takie kwestie jak:
• ilość czasu poświęcona na przygotowania;
• korzystanie z „rozpraszaczy” w czasie nauki (takich jak Instagram, Snapchat, Facebook);
• źródła, z których czerpiesz wiedzę.
Bo źródeł jest mnóstwo, telefon można wyłączyć na czas nauki np. z aplikacją Forest i poświęcić maksimum swojego czasu na przygotowania.
Kiedyś, w ciężkiej życiowej sytuacji, zamiast skupić się na rozwiązaniu głównego problemu, zajmowałam się – kolokwialnie mówiąc – pierdołami. Martwiłam się co ktoś o mnie pomyśli, co jeżeli zaniedbam jakieś mniejsze kwestie, co powiem znajomym, kiedy z kimś nie wyjdę lub kiedy czegoś nie załatwię, bo poświęcę się na 100% mojemu problemowi. Wtedy moja przyjaciółka powiedziała mi:
„ASIA. PRIORYTETY! Ustaw sobie priorytety”.
To jedna z takich magicznych rad, która obudziła mnie z letargu i dała mi kopa w tyłek. Po wielu latach wciąż do niej powracam, gdy moje myśli zaczynają się rozdrabniać i przejmuję się tym, co w perspektywie „spraw ważnych” nie ma znaczenia.
Punkt 1. DLA KOGO TO ROBISZ?
Dlaczego chcesz poprawić ten egzamin?
Czy jest to dla Ciebie naprawdę niezbędne?
Robisz to dla siebie czy dla rodziców lub opinii znajomych?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważne w procesie budowania naszej motywacji i naszego nastawienia do celu, który chcemy osiągnąć. Jeżeli robisz coś dla kogoś, a musisz temu poświęcić dużo czasu i wysiłku, to zamiast efektywności rośnie jedynie Twoja frustracja. Owszem – cel się przybliża, ale dużo większym kosztem i nadal ryzykujesz jedynie kolejne niepowodzenie.
Punkt 2. CZY MOŻESZ OSIĄGNĄĆ CEL NIC NIE POŚWIĘCAJĄC?
No… Słuchaj, będzie ciężko. Oczywiście, może się to udać fartem. Ale chyba idąc na poprawkę nie warto liczyć na losowe szczęście. Ale przecież to Twój wybór, zawsze są szanse, że Ci się uda. Ale właśnie – zwróć uwagę na te słowa – UDA CI SIĘ. To będzie jakiś losowy czynnik, zbieg okoliczności, pozytywny splot wydarzeń. Tobie się uda – To nie będzie to samo co „zrobiłeś to”. Angielskie „you did it!” dużo lepiej oddaje czyjś wysiłek i trud włożony w sukces, dlatego moim zdaniem warto te kalkę propagować w języku polskim i zamiast „udało mi się” mówić „zrobiłam to!”. Warto podkreślać swoje sprawstwo w dobrych sprawach (:
Do brzegu: z czego musisz zrezygnować, żeby móc poprawić maturę?
Może powinnaś zaprzestać widywania się ze znajomymi co drugi dzień lub po prostu pić mniej alkoholu na tych spotkaniach i wracać wcześniej, by móc w ciągu dnia poświęcić się nauce? Zmiany nie muszą być duże.
Punkt 3. JAK ROZPLANOWAĆ PRACĘ
W planowaniu musisz uwzględnić co najmniej 3 obszary:
• Czas (oszacuj ile czasu zajmą Ci poszczególne tematy)
• Materiały naukowe (wyselekcjonuj źródła, z których będziesz korzystała jeszcze przed rozpoczęciem nauki)
• Odpoczynek (zaplanuj jego formę, przemyśl jaki sposób spędzania wolnego czasu jest efektywny i możliwy do wcielenia w życie w trakcie wzmożonej nauki)
Są różne schematy i modele efektywnego planowania. Jednym z nich jest niezwykle popularna metoda SMART. Jednak jej pełne zastosowanie i rozpisanie w przypadku przygotowań do poprawki w sierpniu nie ma większego sensu. Jeżeli planujesz poprawkę matury za rok (tym samym planujesz przygotowywać się przez dłużej niż 1 miesiąc) to faktycznie warto użyć narzędzi, jakie metoda SMART oferuje.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Poniżej opiszę moje propozycje planowania dla osób, które mają do zaliczenia maturę z języka polskiego w sierpniu.
1. Rozplanuj naukę na tygodnie i poszczególne dni. Skup się na tym, aby plan był wysiłkowo realny – nie planuj za dużo na jeden dzień lub tydzień. Trudno. Przerobisz mniej, ale dokładniej i z większą uwagą. Wierz mi, że ta opcja jest efektywniejsza.
2. Rozpisz cały materiał, który powinnaś przerobić. Skup się przede wszystkim na tym, w czym czułaś się niepewnie podchodząc do matury w maju.
W przypadku języka polskiego będzie to przede wszystkim nauka pisania rozprawki (klik), nauka środków stylistycznych (klik) i ćwiczenie poprawnego wykonywania testów czytania ze zrozumieniem (klik).
3. Zaplanuj sobie przyjemne przerwy. Grę w Simsy, kawę z przyjaciółką, wyjście na imprezę w piątek itp. Nie zapominaj, że Twoje wakacje nie muszą obracać się teraz jedynie wokół nauki. Wciąż masz wiele możliwości spędzenia czasu ze znajomymi i robienia co lubisz. Jest jednak jedno ALE. ROZPLANUJ TO.
Potraktuj to w kategorii kosztu niepowodzenia w maju. Tak już jest, tak się stało. A nie stało się nic wielkiego – sytuacja jest do odratowania. Nawet jeżeli to dla Ciebie spora „suma” to warto ją zapłacić. To coś jak gra na giełdzie – efektu nie zobaczysz od razu, ale warto w to zainwestować, bo zysk może przewyższyć Twoje oczekiwania (= wymarzone studia mogą być nadal osiągalne!). Od giełdy różni się przede wszystkim tym, że masz spory wpływ na wysokość „wypłacanej sumy” (;
Moja propozycja rozplanowania poprawki na konkretne tygodnie (plan też możesz pobrać w PDFie poniżej):
• Zakładam 4-5h nauki dziennie + całkowicie wolne niedziele (ale to może być też inny dzień tygodnia)
• Zadzwoń do wybranego korepetytora i poproś o pomoc w pisaniu rozprawek. Umów się na 3 lekcje, gdzie na każdych będziecie omawiali pracę pisemną (moja rada: weź pracę pisemną na wybrany temat przez siebie lub korepetytora już na 1. zajęcia!). To nie będzie duży koszt finansowy, a będzie to niesamowity zysk maturalny. Korepetytorów znajdziesz na stronie www.e-korepetycje.net Pamiętaj, że nawet jeżeli w Twojej okolicy nie mieszka żaden nauczyciel, wiele z nich proponuje lekcje on-line.11.07-13.07
czwartek:
1. Posłuchaj o tym, jak wypełniać arkusz maturalny – mam dla Ciebie kilka dobrych rad o tu
2. Arkusz 2015. Sprawdzaj każdy arkusz z kluczem CKE i spróbuj zrozumieć swoje błędy. W próbach zrozumienia nie zapominaj, że masz pod ręką Internet (: i najczęściej to, czego nie rozumiesz można tam szybko sprawdzić.
Piątek:
1. temat rozprawki 2015. Jeżeli nie masz możliwości skorzystania z korepetycji przeczytaj ten post
Sobota:
1. Środki stylistyczne i ich funkcje (naucz się ich z mojej lekcji on-line, link tu). Przećwicz je na 3 dowolnie wybranych wierszach (możesz zapytać mamę lub wujka o ich ulubione, tak będzie ciekawiej).15.07-21.07
Poniedziałek:
1. Opracuj epokę antyk z moim Systematyzatorem Maturalnym. Jest do pobrania za darmo w załącznikach. Wypełniając go oprzyj się na swoim ulubionym repetytorium (polecam to z Nowej Ery) lub stronie ostatnidzwonek.pl (znajdziesz tam podział zarówno na lektury jak i epoki literackie!)
Wtorek:
1. Przypomnij sobie podział na rodzaje i gatunki literackie (możesz posłuchać mojej pogadanki o tym tu).
2. Przypomnij sobie konstrukcję greckiego dramatu i tragedii (znajdziesz to w dowolnym repetytorium).
3. Przeczytaj streszczenie szczegółowe „Króla Edypa” na stronie ostatnidzownek.pl i opracuj te lekturę wypełniając przygotowaną przeze mnie kartę „opracowanie lektury”(plik do pobrania znajdziesz w załącznikach).
Środa:
arkusz 2016 + opracowanie
Czwartek:
rozprawka temat 2016
Piątek:
1. mowa zależna, pozornie zależna i niezależna (mój filmik znajdziesz tu)
2. opracowanie średniowiecza (w Systematyzatorze Maturalnym)
Sobota:
1. opracuj „Bogurodzicę”, poszukaj w jej tekście środków stylistycznych, wypisz je i opisz ich funkcję. W Internecie znajdziesz mnóstwo opracowań Bogurodzicy, tam możesz porównać swoje opracowanie z czyimś. Lepszy rydz niż nic, jak to mówią.22.07-27.07
Poniedziałek:
arkusz 2017 + opracowanie
Wtorek:
rozprawka temat 2017
Środa:
1. przypomnij sobie lub naucz się opracowania wiersza. Ta umiejętność przydaje się podczas większości matur, nawet jeżeli Twoje wypracowanie nie będzie dotyczyło wiersza. Może zrobić to tu. A dodatkowo przeczytaj post tu i wykonaj zadania, o których słyszałaś w filmiku.
Czwartek:
1. opracuj epokę renesans w Systematyzatorze Maturalnym, zapoznaj się z freskiem „Stworzenie Adama” Michała Anioła (informacje znajdziesz chociażby na Wikipedii).
Piątek:
1. przeczytaj treny Jana Kochanowskiego (Treny (V, VII, VIII, XIX, XVI).
2. Opracuj je wg schematu, o którym czytałaś wczoraj (znajdziesz go w załączniku)
Sobota:
1. przeczytaj fraszki („Na lipę”) oraz pieśń („Czego chcesz od nas Panie”) Jana Kochanowskiego
2. opracuj je wg schematu.29.07-3.08
Poniedziałek:
arkusz 2018 + opracowanie
Wtorek:
rozprawka temat 2018
Środa:
1. opracuj epokę barok w Systematyzatorze Maturalnym
2. przeczytaj wskazane w Systamatyzatorze utwory barokowe. Opracuj je wg schematów
Czwartek:
1. przyjrzyj się obrazowi „Martwa natura vanitas” Pietera Claesza.
2. Przypomnij sobie pojęcie motywu literackiego i sprawdź jak powinno wyglądać jego opracowanie – możesz zrobić to tu. Opracuj motyw vanitas / wanitatywny – zadanie ułatwić może Ci plik „opracowanie motywu literackiego”. Znajdziesz go w załączniku
Piątek:
1. opracuj epokę oświecenie w Systematyzatorze Maturalnym
2. streszczenie szczegółowe wybranych bajek Krasickiego. Przeczytaj je ze zrozumieniem lub znajdź ich opracowanie. Do matury pamiętaj co najmniej dwie.
3. Opracuj je wg Systematyzatora Maturalnego
Sobota:
1. obejrzyj film: „Ogniem i mieczem” w reżyserii Jerzego Hoffmana lub „Quo Vadis” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza. Są to adaptacje filmowe powieści historycznych Henryka Sienkiewicza.
2. Opracuj biografię bohaterów, przyjrzyj się tematyce i problematyce.
3. Wypełnij opracowanie lektury, z Systematyzatora Maturalnego (tych lektur szukaj pod epoką „Młoda Polska”)5.08-10.08
Poniedziałek:
arkusz 2019 + opracowanie (tym razem podejdź do tego spokojnie i z rozwagą, przeanalizuj, gdzie mogły pojawić się błędy)
Wtorek:
1. opracuj epokę romantyzm w Systematyzatorze Maturalnym
2. opracuj wybrane motywy (wg schematu załączonego na dole) przypisane do tej epoki w spisie, który znajdziesz tu (skup się szczególnie na motywie walki narodowo-wyzwoleńczej!)
Środa:
1. Przeczytaj streszczenie szczegółowe II części “Dziadów” Adama Mickiewicza na stronie ostatnidzownek.pl 2. opracuj te lekturę wypełniając przygotowaną przeze mnie kartę „opracowanie lektury”
Czwartek:
1. przeczytaj i opracuj wiersze Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego, wskazane w Systematorze Maturalnym. 2. Opracowania dokonaj wg „opracowania utworu lirycznego”, które możesz pobrać w załącznikach
Piątek:
1. przeczytaj POŁOWĘ streszczenie szczegółowego „Pana Tadeusza” na stronie ostatnidzwonek.pl.
2. Dokonaj opracowania lektury w Systematyzatorze Maturalnym
3. Wypisz motywy występujące w tej epopei (znajdziesz je w opracowaniu Pana Tadeusza na stonie ostatnidzwonek)
Sobota:
1. przeczytaj drugą połowę streszczenia szczegółowego „Pana Tadeusza”
2. Obejrzyj film „Pan Tadeusz” w reżyserii Andrzeja Wajdy (z ręką na sercu- to naprawdę ładny film, a Tadzio to przystojniak!)12.08-17.08
Poniedziałek:
1. opracuj epokę pozytywizm w Systematyzatorze Maturalnym
2. przeczytaj streszczenie szczegółowe lektury „Zbrodnia i Kara”. Opracowanie wypełnij w Systematyzatorze
Wtorek:
przeczytaj połowę streszczenia szczegółowego „Lalki” + opracuj te lekturę w Systematyzatorze
Środa:
1. przeczytaj drugą połowę streszczenia „Lalki”
2. obejrzyj film „Lalka” z reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa (przygotuj popcorn)
Czwartek:
1. opracuj epokę młoda polska w Systematyzatorze Maturalnym
2. opracuj wiersze z tej epoki wskazane w Systematyzatorze
Piątek:
1. przeczytaj streszczenie szczegółowe „Wesela” Wyspiańskiego
2. opracuj te lekturę w Systematyzatorze
3. dokładnie opracuj motywy literackie występujące w „Weselu”, postaci oraz zjawy
Sobota:
1. przeczytaj wybrane opowiadanie Brunona Schulza (bardzo polecam klasyczne „Sklepy cynamonowe”)
2. opracuj te lekturę wg Systematyzatora
3. opracuj epokę dwudziestolecie międzywojenne w Systematyzatorze Maturalnym18.08-19.08
Niedziela:
1. Napisz rozprawkę maturalną na temat proponowany w Informatorze Matualnym CKE ( załączam poniżej – szukaj od strony: ). Do każdego tematu przygotowane są realizacje, będziesz mogła sprawdzić swoją pracę poprzez porównanie z przykładową realizacją CKE
2. obejrzyj film „Zemsta” w reżyserii Andrzeja Wajdy. Przyjrzyj się biografiom bohaterów oraz tematyce i problematyce na stronie ostatnidzwonek.pl
3. Wypełnij opracowanie tej lektury w Systematyzatorze (szukaj pod epoką romantyzm)
Poniedziałek:
1. przeczytaj streszczenie szczegółowe „Ferdydurke” Gombrowicza i opracuj te lekturę w Systematyzatorze”
2. zapoznaj się z zasadami 3 ugrupowań poetyckich dwudziestolecia: Skamandrem, Awangardą Krakowską i Futurystami. Informacje o nich uzupełnij i Informatorze Maturalnym
Wtorek:
1. przeczytaj streszczenie szczegółowe wybranych opowiadań Tadeusza Borowskiego na stronie ostatnidzwonek.pl i opracuj je wg Systemayzatora Maturalnego
2. zapoznaj się z twórczością współczesnych poetów (przeczytaj wybrane wiersze Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta).Trzymam za Ciebie kciuki, powodzenia! <3
ZAŁĄCZNIKI:
Opracowanie motywu literackiego