ramy czasowe
początek
-
476 – upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego;
koniec
-
1450 – wynalezienie druku przez Jana Gutenberga 1453 – upadek Konstantynopola;
-
1492 – odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba;
czas trwania w Polsce
-
966 – 1474;
-
966 – chrzest Polski;
-
1474 – pierwszy druk w Polsce;
czas trwania w Europie
-
V – XV w. n.e.
Święty Aleksy
Święty Aleksy prezentuje wzór ascety, czyli osoby umartwiającej ciało i duszę. Mimo że był dziedzicem dużego majątku swojego ojca – rezygnuje z tego przywileju, a dobrodziejstwa rozdaje biednym. Pozostawia także swoją żonę – nie konsumując małżeństwa, ucieka z domu, by żyć w ubóstwie. Po wyjeździe z rodzinnego Rzymu żebrze pod kościołem, by potem wrócić do miasta i zamieszkać pod schodami własnego domu, gdzie jest nękany przez służbę m.in. poprzez oblewanie go pomyjami.
Jego śmierć wiąże się z kilkoma cudami, które udowodniły światu, że Aleksy stał się świętym (np. samoistne bicie dzwonów w godzinie śmierci; nad jego ciałem unosi się niezwykła woń, która ma moc uzdrawiania).
Postać Aleksego stanowi średniowieczny wzór ascety i świętego (wzorzec parenetyczny).
Hagiografia
-
termin dotyczy dzieł poświęconych życiu i działalności świętych, w pierwszych wiekach chrześcijaństwa;
-
celem było wskazywanie wzorców poprawnych zachowań;
-
opisywane były heroiczne czyny i cnoty świętych.
Wzorce parenetyczne
-
od greckiego parainesis, co oznacza „zachęta”, „rada”;
-
wzorce osobowe prezentowane przez średniowieczną literatu- rę, mające przybliżyć człowieka do Boga;
-
głównie ukazywano wzorce:
-
rycerza;
-
świętego;
-
władcy.
-
Asceza
-
wyrzeczenie się dóbr doczesnych w celu umarwiania duszy i ciała dla Boga – samodoskonalenia się duchowego;
-
bliska wartość filozofii św. Augustyna oraz św. Franciszka;
-
asceta, którego powinnaś_ieneś znać: św. Aleksy.
danse macabre
(dosłownie: taniec śmierci)
-
motyw korowodu, prowadzonego przez śmierć opisywa- ną jako kościotrup z kosą, w którym udział biorą przedstawicie- le wszystkich stanów;
-
miał na celu m.in. podkreślenie, że wobec śmierci wszy- scy są równi (bez względu na swój majątek, status społeczny, wiek itp.).
teocentryzm
-
Bóg w centrum zainteresowania człowieka jako uosobienie dobra, piękna i prawdy;
-
podporządkowanie wszystkich dziedzin życia Bogu;
-
życie doczesne stanowi jedynie przygotowanie do szczęścia wiecznego;
-
literatura, sztuka i nauka przepełnione są pierwiastkiem religij- nym.
Memento mori
(dosłownie: „pamiętaj o śmierci”)
-
pozdrowienie wypowiadane przez zakonników podkreślające nadrzędność życia po śmierci wobec życia ziemskiego.
etos rycerski
-
zespół reguł i zasad, którymi miał się kierować rycerz w dąże- niu do doskonałości;
-
na pierwszym miejscu stawiał honor, wierność i lojalność wobec władcy;
-
innymi zasadami była odwaga, bogobojność, umiar, gotowość poświęcenia życia czy szacunek dla dam;
-
przestrzeganie cnót.
Franciszkanizm
-
nurt filozoficzno-religijny związany z postacią św. Franciszka z Asyżu;
-
święty wybrał skrajne ubóstwo, zaś za cel życia, uważał poma- ganie bliźnim i zwierzętom;
-
głosił radość i prostotę wiary uznawany jest za patrona ekologów;
-
głosił ideały ascezy, miłosierdzia, miłości do świata i wszystkich bytów:
-
ludzi – szczególnie chorych i biednych;
-
zwierząt – jako bezbronnych wobec ludzi; twórca zbioru opowiadań Kwiatki św. Franciszka.
historiografia
-
dziedzina obejmująca gatunki o tematyce historycznej (np. Kroniki);
-
utwory opisujące historię kraju, dworu, społeczeństwa;
-
praktykowana po łacinie (uniwersalizm);
-
charakter dydaktyczny.
Kroniki
-
opisy życia i funkcjonowania państw oraz miast, królów, ludów oraz ówczesnej kultur;
-
połączenie prozy rytmicznej i rymowanej;
-
układ chronologiczny;
-
subiektywny opis;
-
dodawanie legend oraz pieśni;
-
łączy elementy faktograficzne i fikcyjne, ma często charakter subiektywny, moralizatorski;
-
także polityczny;
-
należą do nurtu historiograficznego;
-
znane kroniki: Galla Anonima, Wincentego zwanego Kadłubkiem oraz Jana Długosza.