szybka powtórka z baroku

Barok to epoka przepychu,  zadumy nad przemijaniem, eksperymentów lirycznych. Znajdziemy tu zachwyt turpizmem, śmiercią i gmijącym mięsem. Czyż nie jesteśmy jedynie marnością, zaledwie pyłem zdmuchiwanym przez wiatr czasu? Barok to powrót do Boga, po renesansowym zwróceniu się w stronę rozumu. Poniżej zamieszczamy sinusoidę Krzyżanowskiego, dla przypomnienia o tym, że jesteśmy już w połowie drogi, a także zestawienie najważniejszych pojęć.

(treść przygotowana na podstawie materiałów z platformy powtórkowej!)

Vanitas vanitatum et omnia vanitas oznacza 

  • marność nad marnościami i wszystko marność. Cytat pochodzi z Księgi Koheleta, czyli
  • jednej z ksiąg Starego Testamentu, gdzie snute są przemyślania dotyczące sensu ludzkiego życia, kształcenia się, zdobywania mądrości, a życie przedstawiane jest jako kruche i nietrwałe

Motyw wanitatywny 

  • motyw przemijania, szczególnie popularny w sztuce i literaturze barokowej. Objawiał się on m.in. w poezji (w takich utworach jak sonet „Do trupa”) w postaci poruszania tematu nietrwałości dóbr ziemskich, kruchości ludzkiego istnienia na ziemi, nietrwałości urody, a także otaczających człowieka dóbr.

koncept

  • zaskoczenie odbiorcy pomysłem zastosowanym w utworze lirycznym (wierszu)
  • wymyślenie niezwykłego zamysłu, który będzie istotą utworu
  • np. skierowanie utworu do trupa, osoby nieżyjącej, jako adresata utworu

Metafizyka

  • «nauka filozoficzna, której przedmiotem są podstawowe kwestie dotyczące istoty i przyczyny bytu»
  • «rozważania o tym, co niepoznawalne, tajemnicze, niedostępne zmysłom i doświadczeniu»
  • «rzecz trudna do zrozumienia ze względu na duży stopień abstrakcji»

(Tu UWAGA! Ten wpis został przygotowany na podstawie sjp.pwn.pl)

Kontrreformacja

  • odpowiedź Kościoła katolickiego na renesansowy ruch reformacji;
  • popularyzowanie hagiografii (żywotów świętych) w literaturze;
  • powstawanie narodowych przekładów Biblii;
  • dbałość o obyczajowość;
  • łączenie wątków antycznych z religijnymi;
  • zreformowano organizację Kościoła;
  • aktualizowano Indeks Ksiąg Zakazanych;
  • powrót Świętej Inkwizycji;
  • powrót do palenia na stosach – w roku 1600 spłonął Giordano Bruno;

Sarmatyzm 

  • nurt charakterystyczny dla polskiego baroku;
  • dotyczył całej formacji kulturowej polskiej szlachty;
  • obejmował: strój, obyczaje, specyficzny sposób bycia;
  • przekonanie o wyjątkowości i wyższości swojej klasy, rzekomo pochodzącej od starożytnego plemienia Sarmatów;

Filozofia: Blaise Pascal 

  • francuski matematyk, fizyk, pisarz i filozof;
  • głosił rozdział między rozumem a wiarą;
  • Według jego twierdzeń ludzka egzystencja jest nicością wobec wszechświata;
  • twórca maksymy: człowiek to najsłabsza w przyrodzie trzcina, ale trzcina myśląca;
  • twórca koncepcji myślowej zwanej grą/zakładem Pascala

Zakład pascala 

  • • zakładamy, że Bóg istnieje – jeśli rzeczywiście istnieje – wygraliśmy;
  • • zakładamy, że Boga nie ma – jeśli jednak istnieje – przegraliśmy wszystko
  • • zakładamy, że Bóg jest – a jednak nie istnieje – nie straci- liśmy nic;w

Ważny sonet! “Do trupa” Jana Andrzeja Morsztyna

  • tematyka i problematyka
    • tematem wiersza jest szczęśliwa miłość, lecz wchodząc w głębszą warstwę interpretacyjną może być to barokowy marinizm – przewrotny tytuł, kontrastowe (momentami szokujące) porównania nie tyle ukazują trudne emocje nieszczęśliwie zakochanego, co stają się świadectwem niebywałego kunsztu poetyckiego Morsztyna
    • podmiot liryczny porusza problem nieszczęśliwego zakochania przyrównując je do śmierci
    • w wierszu odzwierciedlone zostały trudne emocje osoby zakochanej – przyrównanie do trupa sugerowałoby, że podmiot nie czuje nic, jednak w rzeczywistości buzują w nim uczucia, które powodują niesłychane cierpienie
    • puenta utworu ukazuje, iż sytuacja trupa jest lepsza niż osoby zakochanej – lepiej nie czuć nic niż ból niespełnionej miłości

Dodaj komentarz