szybka powtórka z oświecenia

Oświecenie to nie tylko proces wygenerowania i odbicia wiązki światła. To także nazwa epoki, w której dominuje empiryzm i podejście rozumowe. To czas poprzedzający uchwalenie Konstytucji 3 Maja, rozbiory w Polsce oraz rozwój filozofii na zachodzie Europy. Poniżej wstawiam sinusoidę Krzyżanowskiego, żeby przypomnieć Wam, że minęliśmy już połowę epok, które trzeba powtórzyć przed maturą 🙂

Ważnym twórcą okresu oświecenia był Ignacy Krasicki

  • żył w latach 1735 – 1801
  • zdobył staranne wykształcenie
  • pełnił funkcje jako duchowny, był sekretarzem prymasa;
  • był sekretarzem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego;
  • Krasicki był idealistą: wyznawał ideały klasycyzmu i racjonalizmu.
  • pisał satyry, bajki, poematy, pieśni, jest także autorem dwutomowej encyklopedii.
  • nazywany jest „księciem poetów”

człowiek oświecony

  • wolny od przesądów; racjonalista;
  • dobry obywatel, patriota; idealista;
  • bywalec salonów;
  • posiadający wszechstronną wiedzę;

empiryzm

  • doświadczenie jako jedyny sposób poznania świata;
  • poznawanie świata przebiega na podstawie eksperymen- tów (sprawdzenia rzeczywistości);
  • – najważniejszą dziedziną są nauki przyrodnicze;
  • jego gałęzią jest sensualizm;

satyra

  • utwór piętnujący lub ośmieszający negatywne zjawiska życia: wady ludzkie, charaktery lub obyczaje;
  • wykazuje funkcje publicystyczne i pedagogiczne; zasada dydaktyczna: „uczyć bawiąc”;
  • poruszał m.in. tematy polityczne oraz społeczne; w oświeceniu pisał je głównie Ignacy Krasicki;

Kant

  • podkreślał, że nie istnieje prawda obiektywna;
  • każdy człowiek rozumie świat zależenie od indywidualnych doświadczeń i przeżyć;
  • uważał, że poznanie świata „samego w sobie” (takim jakim jest naprawdę) nie może być możliwe;
  • umiemy wydawać sądy i opinie jedynie na podstawie wiedzy wrodzonej (aprioryzm) i wynikającej z doświadczenia (aposte- rioryzm);

ateizm

  • radykalny pogląd, zakładający, że nie istnieje żaden Bóg;
  • towarzyszył filozofii materialistycznej, wykazując, że pochodze- nie człowieka i przyrody jest naturalne;
  • jego najbardziej znanym oświeceniowym głosicielem był Paul Holbach;

Sensualizm

  • gałąź empiryzmu
  • opiera się na poznaniu świata poprzez zmysły (np. smak,
    • zmysły jako najlepsze „narzędzia” do poznawania świata;

klasycyzm

  • ukształtowany we Francji w XVII w.
  • sztuka dydaktyczna, propagująca cnoty i wartości
  • podstawą filozoficzną jest racjonalizm
  • wyobraźnia powinna być podporządkowana rozumowi
  • literatura powinna być oparta na wiedzy, służyć celom praktycznym
  • nurt zakłada poznawanie świata dzięki zmysłom, lecz rozum doko- nuje ostatecznej selekcji
  • odrzucenie indywidualizmu i subiektywizmu
  • literatura zaangażowana w sprawy kraju, zakładająca cele użytkowe

“Dewotka”

  • Autor: Ignacy Krasicki
  • typ bajki: epigramatyczna, obyczajowa
  • tematyka i problematyka:
    • demaskacja fałszwej pobożności;
    • zobrazowanie religijnej hipokryzji;
    • piętnowanie ludzi przesadnie religijnych, zakłamanych;
    • traktowanie religii i wiary w kategoriach teoretycznych, zaniedbanie sfery praktycznej przykazań;
    • ujawnienie kontrastu – wypowiadane przez dewotkę słowa przeczą jej czynom;
  • morał: należy walczyć z fanatyzmem religijnym (owa walka stanowiła jeden z celów, ideałów człowieka oświecenia)

Dodaj komentarz